ROZWÓJ DZIECKA
Czy wiesz, co i kiedy powinno umieć twoje dziecko? W poniższej tabelce wymienione są umiejętności dziecka w zależności od jego wieku. Ważny jest rozwój ruchowy, zachowanie, zręczność i zdolność używania zmysłów. Kluczowym zmysłem dla rozwoju dziecka jest wzrok.
Wiek | ROZWÓJ RUCHOWY | ZDOLNOŚCI MANUALNE | WZROK, SŁUCH, MOWA | ZACHOWANIE I ZABAWA |
---|---|---|---|---|
1 miesiąc | Dziecko leży na plecach z główką na boku. Po uniesieniu do pozycji pionowej główka opada w przód. | Rączki są zaciśnięte w piąstki. Kiedy podasz dziecku palec, mocno go ściśnie. | Odwraca głowę i oczy w kierunku światła. Reaguje na zabawkę umieszczoną nad głową. Słyszy głośne dźwięki. | Wpatruje się w twarz mamy w trakcie karmienia, przewijania oraz gdy do niego mówi. Uspokaja się, gdy zostanie wzięte na ręce. |
3 miesiące | W pozycji leżącej na plecach główka nie opada już na bok. Dziecko umie kopać nóżkami. W pozycji leżącej na brzuszku unosi główkę i klatkę piersiową. | Ogląda swoje rączki. Nie ma ich już ciągle zaciśniętych w piąstkę. Otwiera i zaciska dłoń. Kiedy włożysz mu do rączki zabawkę przez chwilę będzie ją trzymać. | Odwraca głowę w kierunku dźwięku. Reaguje np. uśmiechem. Wpatruje się w ludzkie twarze. Kiedy przybliżysz zabawkę do jego twarzy koncentruje na niej wzrok. | Już w wieku 5–6 tygodni dziecko zaczyna się uśmiechać. Swoją radość okazuję kiedy mu śpiewasz lub bawisz się z nim. |
6 miesięcy | Zaczyna się obracać z pleców na brzuszek. W pozycji leżącej na brzuchu podnosi głowę i klatkę piersiową. Podparte siedzi, w pozycji leżącej na plecach podnosi głowę. | Umie złapać oburącz zabawkę. Wszystko wkłada do ust. Wyciąga ręce po znajomy przedmiot. | Zaczyna gaworzyć, pojawiają się pierwsze sylaby „ma“, „ba“. Kiedy usłyszy głos matki, automatycznie odwraca głowę w jego kierunku. Umie krzyczeć. | W trakcie zabawy wydaje dźwięki – śmieje się, krzyczy. Kiedy spadnie mu zabawka, nie szuka jej. Kiedy nie widzi mamy lub inneg bliskiej osoby czuje strach i jest niespokojne. |
9 miesięcy | Umie samo usiąść i utrzymać się w pozycji siedzącej. Przemieszcza się po ziemi za pomocą obrotów i pełzania, próbuje podnosić się na czworaka. Kiedy ma się czego złapać potrafi samo wstać. | Podczas karmienia łapie łyżeczkę. Małe przedmioty chwyta jedną ręką. Potrafi przełożyć zabawkę z jednej ręki do drugiej. | Gaworząc wymawia kilka sylab w ciągu. Krzyczy kiedy chce na siebie zwrócić uwagę. Rozumie znaczenie słowa „nie” i „papa”. Potrafi powtórzyć po dorosłym niekróre dźwięki, np. „brrr”. | Szuka zabawki, która mu spadła. Trzyma sie blisko znajomej osoby i chowa się za nią przed obcymi. |
12 miesięcy | Stabilnie siedzi i szybko raczkuje. Chodzi przy meblach. Potrafi chwilę stać samo. Chodzi za rączkę. | Pokazuje palcem przedmioty, ktore chce. Napije się z kubeczka. Trzyma łyżeczkę i stara się samo jeść. | Reaguje na swoje imię. Wydaje głośne, niezrozumiałe dźwięki. Ma już połączone niektóre dźwięki i gesty – np. macha na słowo „papa”. | Zaczyna współpracować przy ubieraniu. Klaszcze, macha. Wkłada zabawki do pudełka i znów je wyjmuje. Rzuca przedmiotami, głównie zabawkami. |
15 miesięcy | Chodzi na szroko rozstawionych nogach. Chodzi na czworaka po schodach. Potrafi w pozycji stojącej schylić się po zabawkę. | Zbuduje wieżę z klocków. Samo je łyżeczką. Weźmie od cieie zabawkę i na prośbę odda ci ją. | Rozumie znaczenie wielu słów. Potrafi wypowiedzieć nawet 6 słów. Rozumie i wykonuje proste polecenia – np. „podaj piłeczkę”. | Jest bardzo przywiązane do matki. Aktywnie pomaga przy ubieraniu się. |
18 miesięcy | Chodzi już bardzo stabilnie, bieg jest jeszcze nieskoordynowany. Za rękę wejdzie po schodach. Ze schodów schodzi na czworaka. | Zaczyna więcej używać jedną rękę. Chwyta do niej kredki. Drobne przedmioty łapie chwytem kleszczowym – między kciuk i palec wskazujący. | Używa od 6 do 20 słów ale rozumie znaczenie znacznie większej ilości słów. Śpiewa i wymawia łatwe rymowanki. | Umie samo zdjąć sobie buty, skarpetki i czapkę. Umie się samo bawić. |
24 miesiące | Potrafi szybko biegać i chodzić tyłem. Wdrapuje się na meble i schodzi z nich. Umie jeździć na odpychadle. Po schodach chodzi samo, trzymając się poręczy. | Potrafi narysować kółko i kropki. Na zdjęciach rozpoznaje znajome twarze. | Używa około 50 słów. Tworzy z nich proste zdania. Pyta „co to?”. | Chodzi za mamą i naśladuje ją. Nie umie bawić się z innymi dziećmi ale lubi być w ich towarzystwie. |
30 miesięcy | Lubi bawić się na placu zabaw, potrafi kopnąć piłkę, jeźdić na trójkołowym rowerku. | Potrafi narysować prostę linię i koło wg. wzoru. Jedzenie łyżeczką i widelcem nie sprawia mu żadnych trudności. | Zna 200 słów. Zadaje pytania „co?”, „jak?”. Potrafi kilka rymowanek. Rozpozna się na zdjeciu. | Miewa ataki złości. Nie umie dzielić się zabawkami. Lubi zabawy w udawanie czegoś, np. jakiegoś zwierzątka. |
36 miesięcy | Samo chodzi po schodach stawiając nogi na przemian. Umie chodzić na palcach. | Umie samo ubrać spodnie. Potrafi narysować człowieka. Używa nożyczek. | Zna całe swoje imię i wiek. Rozpozna trzy kolory. Potrafi opowiadać o swoich przeżyciach. | Pomaga dorosłym w wykonywaniu codziennych czynności. Bawi się z innymi dziećmi. Pożycza zabawki. |