ROZWÓJ DZIECKA

Czy wiesz, co i kiedy powinno umieć twoje dziecko? W poniższej tabelce wymienione są umiejętności dziecka w zależności od jego wieku. Ważny jest rozwój ruchowy, zachowanie, zręczność i zdolność używania zmysłów. Kluczowym zmysłem dla rozwoju dziecka jest wzrok.

Wiek ROZWÓJ RUCHOWY ZDOLNOŚCI MANUALNE WZROK, SŁUCH, MOWA ZACHOWANIE I ZABAWA
 1 miesiąc Dziecko leży na plecach z główką na boku. Po uniesieniu do pozycji pionowej główka opada w przód. Rączki są zaciśnięte w piąstki. Kiedy podasz dziecku palec, mocno go ściśnie. Odwraca głowę i oczy w kierunku światła. Reaguje na zabawkę umieszczoną nad głową. Słyszy głośne dźwięki. Wpatruje się w twarz mamy w trakcie karmienia, przewijania oraz gdy do niego mówi. Uspokaja się, gdy zostanie wzięte na ręce.
 3 miesiące W pozycji leżącej na plecach główka nie opada już na bok. Dziecko umie kopać nóżkami. W pozycji leżącej na brzuszku unosi główkę i klatkę piersiową. Ogląda swoje rączki. Nie ma ich już ciągle zaciśniętych w piąstkę. Otwiera i zaciska dłoń. Kiedy włożysz mu do rączki zabawkę przez chwilę będzie ją trzymać. Odwraca głowę w kierunku dźwięku. Reaguje np. uśmiechem. Wpatruje się w ludzkie twarze. Kiedy przybliżysz zabawkę do jego twarzy koncentruje na niej wzrok.  Już w wieku 5–6 tygodni dziecko zaczyna się uśmiechać. Swoją radość okazuję kiedy mu śpiewasz lub bawisz się z nim.
 6 miesięcy Zaczyna się obracać z pleców na brzuszek. W pozycji leżącej na brzuchu podnosi głowę i klatkę piersiową. Podparte siedzi, w pozycji leżącej na plecach podnosi głowę. Umie złapać oburącz zabawkę. Wszystko wkłada do ust. Wyciąga ręce po znajomy przedmiot. Zaczyna gaworzyć, pojawiają się pierwsze sylaby „ma“, „ba“. Kiedy usłyszy głos matki, automatycznie odwraca głowę w jego kierunku. Umie krzyczeć. W trakcie zabawy wydaje dźwięki – śmieje się, krzyczy. Kiedy spadnie mu zabawka, nie szuka jej. Kiedy nie widzi mamy lub inneg bliskiej osoby czuje strach i jest niespokojne.
 9 miesięcy Umie samo usiąść i utrzymać się w pozycji siedzącej. Przemieszcza się po ziemi za pomocą obrotów i pełzania, próbuje podnosić się na czworaka. Kiedy ma się czego złapać potrafi samo wstać. Podczas karmienia łapie łyżeczkę. Małe przedmioty chwyta jedną ręką. Potrafi przełożyć zabawkę z jednej ręki do drugiej. Gaworząc wymawia kilka sylab w ciągu. Krzyczy kiedy chce na siebie zwrócić uwagę. Rozumie znaczenie słowa „nie” i „papa”. Potrafi powtórzyć po dorosłym niekróre dźwięki, np. „brrr”. Szuka zabawki, która mu spadła. Trzyma sie blisko znajomej osoby i chowa się za nią przed obcymi.
 12 miesięcy Stabilnie siedzi i szybko raczkuje. Chodzi przy meblach. Potrafi chwilę stać samo. Chodzi za rączkę. Pokazuje palcem przedmioty, ktore chce. Napije się z kubeczka. Trzyma łyżeczkę i stara się samo jeść. Reaguje na swoje imię. Wydaje głośne, niezrozumiałe dźwięki. Ma już połączone niektóre dźwięki i gesty – np. macha na słowo „papa”. Zaczyna współpracować przy ubieraniu. Klaszcze, macha. Wkłada zabawki do pudełka i znów je wyjmuje. Rzuca przedmiotami, głównie zabawkami.
 15 miesięcy Chodzi na szroko rozstawionych nogach. Chodzi na czworaka po schodach. Potrafi w pozycji stojącej schylić się po zabawkę. Zbuduje wieżę z klocków. Samo je łyżeczką. Weźmie od cieie zabawkę i na prośbę odda ci ją. Rozumie znaczenie wielu słów. Potrafi wypowiedzieć nawet 6 słów. Rozumie i wykonuje proste polecenia – np. „podaj piłeczkę”. Jest bardzo przywiązane do matki. Aktywnie pomaga przy ubieraniu się.
 18 miesięcy Chodzi już bardzo stabilnie, bieg jest jeszcze nieskoordynowany. Za rękę wejdzie po schodach. Ze schodów schodzi na czworaka. Zaczyna więcej używać jedną rękę. Chwyta do niej kredki. Drobne przedmioty łapie chwytem kleszczowym – między kciuk i palec wskazujący. Używa od 6 do 20 słów ale rozumie znaczenie znacznie większej ilości słów. Śpiewa i wymawia łatwe rymowanki. Umie samo zdjąć sobie buty, skarpetki i czapkę. Umie się samo bawić.
 24 miesiące Potrafi szybko biegać i chodzić tyłem. Wdrapuje się na meble i schodzi z nich. Umie jeździć na odpychadle. Po schodach chodzi samo, trzymając się poręczy.  Potrafi narysować kółko i kropki. Na zdjęciach rozpoznaje znajome twarze. Używa około 50 słów. Tworzy z nich proste zdania. Pyta „co to?”. Chodzi za mamą i naśladuje ją. Nie umie bawić się z innymi dziećmi ale lubi być w ich towarzystwie.
 30 miesięcy Lubi bawić się na placu zabaw, potrafi kopnąć piłkę, jeźdić na trójkołowym rowerku. Potrafi narysować prostę linię i koło wg. wzoru. Jedzenie łyżeczką i widelcem nie sprawia mu żadnych trudności. Zna 200 słów. Zadaje pytania „co?”, „jak?”. Potrafi kilka rymowanek. Rozpozna się na zdjeciu. Miewa ataki złości. Nie umie dzielić się zabawkami. Lubi zabawy w udawanie czegoś, np. jakiegoś zwierzątka.
 36 miesięcy Samo chodzi po schodach stawiając nogi na przemian. Umie chodzić na palcach. Umie samo ubrać spodnie. Potrafi narysować człowieka. Używa nożyczek. Zna całe swoje imię i wiek. Rozpozna trzy kolory. Potrafi opowiadać o swoich przeżyciach. Pomaga dorosłym w wykonywaniu codziennych czynności. Bawi się z innymi dziećmi. Pożycza zabawki.